„Jak uczniowie z Suchego uczą się polskiego…

 

Język polski wcale nie jest trudny, a nauka języka ojczystego nie musi być uciążliwa. Dowodem na prawdziwość tych słów są działania uczniów naszej szkoły.

Drugi rok realizowaliśmy na lekcjach języka polskiego autorski projekt przedmiotowy „Wśród bohaterów naszych lektur”. Były to zajęcia towarzyszące omawianiu lektur szkolnych. Uczniowie tworzyli komiksy, mapki, makiety; ilustracje, projekty okładek. Z wielkim zaangażowaniem odgrywali pantomimiczne scenki przedstawiające fragmenty akcji. Wykorzystywali gotowe gry dydaktyczne na podstawie powieści i tworzyli własne: planszowe, karciane – typu „Piotruś”, MEMO, na bazie „statków”. Powstały klasowe kluby książek zajmujące się dyskusjami, tworzące rankingi i recenzje. Dzieci rywalizowały ze sobą w konkursach literackich oraz czytelniczych. Prace uczniowskie i zdjęcia zostały wyeksponowane na wystawkach oraz gazetkach szkolnych. Najciekawsze były opowiadania twórcze pt. „Co dzieje się w książce po jej zamknięciu przez czytelnika? Co, jeśli świat wykreowany przez pisarza zaczyna żyć własnym życiem? Co robią bohaterowie, gdy nie muszą odgrywać przypisanych im ról?” Wyobraźnia bez granic podpowiadała przeróżne rozwiązania fabularne.

Po raz pierwszy natomiast uczestniczyliśmy w projekcie (publikacja własna) „Zabawy z językiem polskim” związanym z obchodzonym 21 lutego Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego i nawiązującym do kampanii społecznych: „Ojczysty – dodaj do ulubionych” oraz „Język polski jest ą-ę”. Obejmował on zajęcia towarzyszące zagadnieniom językowym. Miał na celu rozwijanie sprawności językowej, poszerzanie wiedzy o języku ojczystym. Zadania polegały na: tworzeniu tekstów, plakatów, map mentalnych; zabawach językowych (zagadki, kalambury, szyfrogramy); zabawach ruchowych i terenowych; „potyczkach słownych” – rozgrywki w grupach. Powstały wystawki prac: „Kraina języka polskiego” – mapki, „Wesoły alfabet” – wierszyki oraz „Ochrona języka ojczystego” – plakaty

Braliśmy udział w II edycji ogólnopolskiej gry czytelniczej „Między nami czytelnikami” organizowanej przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Obejmowała ona różnorakie działania w formie zabawy i rywalizacji o nagrody: znalezienie przepisów literackich i wykonanie dań wprost z kart powieściowych, organizację akcji promujących odwiedzanie szkolnej biblioteki oraz opracowanie projektów miejsc przyjaznych czytaniu w naszej miejscowości.

Zgłosiliśmy się również do konkursu Wydawnictwa GWO związanego z nowym programem komputerowym „Władcy Słów” kompleksowo wspierającym naukę języka polskiego w klasach IV – VI i wzbogacającym ją o pełną emocji zabawę z elementami współzawodnictwa. Uczniowie mogli przetestować interaktywną grę, a następnie przygotować opisy bohaterów towarzyszących podczas rozwiązywania zadań według szablonu.

Szczególnie ważne jest wyczulenie młodego pokolenia na kwestie poprawnościowe mowy i pisma oraz potrzebę ochrony różnorodności językowej jako elementu dziedzictwa kulturowego. Wszyscy powinniśmy – zgodnie z tytułem jednej z kampanii społecznych – „Ojczysty – dodać do ulubionych”!

Hanna Dziubińska

nauczyciel języka polskiego