Jubileusz 1050. rocznicy Chrztu Polski to wydarzenie, wobec którego wszyscy Polacy, a szczególnie my – mieszkańcy Wielkopolski, nie mogliśmy przejść obojętnie, tym bardziej, że TO TU WŁAŚNIE ZACZĘŁA SIĘ POLSKA.
Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Wojciecha Bogusławskiego w Suchym Lesie zaznaczyli również swoją obecnością i pracą wkład w to historyczne wydarzenie, upamiętniające ogólnopolskie obchody rocznicowe.
Projekt SZKOŁA DZIEDZICTWA. PROJEKT966, ogłoszony przez Bramę Poznania, ODN w Poznaniu, Związek Miast Polskich i Kurię Arcybiskupią w Poznaniu, realizowaliśmy od grudnia 2015 roku do lutego 2016 roku.
Na terenie Szkoły propagowali go pasjonaci Koła Historycznego, choć w pracy nad jego realizacją zaangażowanych było około 400 uczniów z klas czwartych, piątych i szóstych oraz około 120 uczniów z klas I – III.
W tym czasie podjęliśmy różnorodne działania, mające na celu nie tylko zgłębienie wiedzy, związanej z historycznym faktem Chrztu Mieszka I, ale również rozbudzenie dumy narodowej z dokonań naszych przodków, wiary w sens ich poczynań, pogłębienie poczucia tożsamości narodowej i odpowiedzialności za Przeszłość – wobec przyszłych pokoleń.
Naszemu szkolnemu projektowi nadaliśmy tytuł:
JESTEŚMY TU, GDZIE BYLIŚCIE – 1050 LAT,
chcąc w ten sposób skierować myśl na związek czasu i przestrzeni wspólnej, tak dla Mieszka – PIERWSZEGO CHRZEŚCIJAŃSKIEGO WŁADCY POLSKI, jak i dla nas – WSPÓŁCZEŚNIE.
Tytuł ten nawiązuje również do niezwykłej narodowej wspólnoty, łączącej wszystkie pokolenia tysiącpięćdziesięcioletniej chrześcijańskiej Polski.
Uświadomienie tego faktu, było dla nas zdumiewającym odkryciem i przyczyną wielu pozytywnych emocji.
Na działania zmierzające do realizacji wyznaczonych w projekcie celów, złożyły się następujące wydarzenia:
- STORYTELLING – historia o zabarwieniu sensacyjnym, opowiedziana z retrospekcją, w roli głównej Mieszko, pt. ,,Człowiek w kapturze”
- opowiadanie z elementami dialogu ,,Co powiedziałbyś nam Mieszku I dzisiaj?…”
- SKETCHNOTING – wizualne myślenie, związane z historycznym faktem Chrztu Polski
- ŻYWA LEKCJA HISTORII – realizowana pod egidą grupy rekonstrukcji historycznej RODEM Z POLSKI, tematycznie osadzona w czasach Polski wczesnośredniowiecznej, między innymi pokazy walk wojów, tworzenie szyku bojowego, ,,umundurowanie” drużynników, zajęcia ludności, budowa grodu
- QUESTING – 1050. rocznica Chrztu Polski
- gazetki o postaciach historycznych: Mieszka I, Dobrawy, biskupa Jordana
- folder turystyczny ,,Pierwsze klasztory na ziemiach polskich”
- kartka z Pamiętnika Mieszka I i Dobrawy
- średniowieczny inicjał: dbałość o realia piśmiennicze epoki, np. papier czerpany, kolorowy inkaust
- średniowieczne naczynia stołowe, ceramika ozdobna, dzbany / tworzywo: glina, masa plastyczna, masa solna, masa papierowa
- makiety: grodu, Katedry w Poznaniu, kamieniczek mieszczan późnośredniowiecznego miasta
- modele broni średniowiecznej
- średniowieczne kulinaria zebrane w Książki Kucharskie
- planszowe gry historyczne, również typu Memory
- laleczki – kukiełki przedstawiające postaci Mieszka i Dobrawy / do realizacji scenek dramowych i prezentacji ich w klasach młodszych
- wywiad z Mieszkiem i Dobrawą
- portrety pierwszych władców Polski: Mieszka I, Dobrawy, Bolesława Chrobrego
- tworzenie map Polski Pierwszych Piastów – praca kartograficzna
- Jubileuszowa Jednodniówka – JESTEŚMY TU, GDZIE BYLIŚCIE – 1050 LAT
- sonda szkolna, jeden z elementów podsumowujących realizację projektu: odpowiedzi uczniów naszej szkoły na pytania, dotyczące wiedzy zdobytej wczasie trwania pracy projektowej, jak i własnej refleksji na temat osobistej relacji z wydarzeniami z lat 965-966
- wystawa szkolna prezentująca prace projektowe
- udział w obchodach Jubileuszowych na terenie Poznania – relacja fotograficzna i prezentacja jej w szkole w formie Jubileuszowej Wystawy Fotograficznej
- wycieczka na Ostrów Tumski i do Bramy Poznania, udział w programie edukacyjnym i grze terenowej po wyspie / w wiosennych planach projektowych, z wykorzystaniem materiałów wytworzonych w trakcie realizacji projektu, głównie QUESTING
- Szkolny Konkurs Wiedzy – będący rywalizacją klas
Ostateczne podsumowanie, nie tylko działań projektowych, ale również 1050.rocznicy Chrztu Polski, planujemy w formie Szkolnego Dnia Jubileuszu.
Realizacji działań projektowych towarzyszyły: imponująca kreatywność oraz niezmiernie radosne zaangażowanie, zarówno uczniów, jak i ich Rodziców, i ta właśnie postawa – współodpowiedzialności i współodczuwania – pozwala mieć nadzieję, iż następne pokolenia, zapisując już kolejną, również Jubileuszową kartę HISTORII, będą mogły – przywołując Przeszłość – powtórzyć po nas:
JESTEŚMY TU, GDZIE BYLIŚCIE – 1100 LAT.
Praca projektowa uczniów naszej Szkoły została zauważona również przez organizatorów, którzy decyzją Szacownego Gremium nagrodzili naszą Szkołę wyróżnieniem. Na około 50 szkół z Wielkopolski zgłoszonych do projektu, taka sytuacja miała miejsce w przypadku czterech. Tym większa dla nas satysfakcja z rzetelnie wykonanej pracy.
Wyróżnione szkoły – w tym również nasza – zaproszone zostały do prezentacji swojego projektu na XX Targach Edukacyjnych w Poznaniu, dnia 19 marca br. W podniosłej atmosferze niezwykłej uroczystości, w obecności przedstawicieli organizatorów i władz Miasta Poznania, w obecności przedstawicieli wyróżnionych szkół i reprezentantów pozostałych szkół projektu, w obecności nauczycieli koordynatorów i dyrektorów szkół, mieliśmy zaszczyt zaprezentować swoją pracę. Brawurowe wystąpienie naszych uczniów: Florentyny Niedziółki, Natalii Kamińskiej i Huberta Ziółkowskiego z klasy IVe oraz Ewy Nowak i Karoliny Majchrzak z klasy VId, zakończone radosnym aplauzem zgromadzonych gości, dopełniło nasze poczucie dumy z dobrze wypełnionych zobowiązań – nie tylko uświetnienia Jubileuszowych Wydarzeń, lecz także godnego reprezentowania naszej Szkoły. Zaproszona na tę uroczystość Pani Dyrektor Beata Radomska nie kryła również swej radości i dumy z postawy naszych uczniów – tak w pracy projektowej w Szkole, jak i podziwiając aktorskie zdolności w prezentacji na scenie.
Cieszy nas ogromnie ten powiew wiatru HISTORII!
Z wyrazami szacunku i wdzięczności
Ewa Groszewska
nauczyciel historii, koordynator projektu