Jak polubić matematykę? Jak wzbudzić w uczniach chęć do nauki? Takie lub podobne pytania zadaje sobie często wielu uczniów i nauczycieli. Nie wystarczy samo przekonywanie uczniów o wartości wiedzy. Trzeba różnymi sposobami uświadomić im, że nauka (ta w szkole, ale także samodzielna w domu) może dostarczyć człowiekowi wiele satysfakcji.
Projekt opracowany i przeprowadzony przez nauczycieli matematyki w Szkole Podstawowej nr 1 w Suchym Lesie miał wzbudzić w uczestnikach chęć do pracy oraz przekonać ich, że matematyka może być ciekawą i praktyczną dziedziną nauki.
Realizacja zadań była możliwa min.dzięki współpracy z wykładowcami Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.
Szóstoklasiści uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez wykładowców i studentów UE. Zajęcia podzielone były na dwie części: badania konsumenckie oraz systemy liczbowe. Uczniowie wypełniali ankietę p.t. „Młodzi w świecie finansów”, wypełniali odpowiedzi do pytań, które zostaną wykorzystane w pracy naukowej m.in.: Czy zgadzam się ze stwierdzeniami: pieniądze szczęścia nie dają, czas to pieniądz, od nędzy do pieniędzy? Następnie uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy i wspólnie ze studentami tłumaczyli znaczenie stwierdzeń zamieszczonych w ankiecie. Przedstawiali swoje sugestie. Próbowali także swoich sił w dodawaniu i mnożeniu liczb w systemie dwójkowym. Poznali sposób zapisywania liczb w systemie ósemkowym, szesnastkowym oraz kalkulator naukowy. Ostatnim tematem zajęć był pieniądz jako tradycyjny środek płatniczy oraz jego historia. Uczniowie dowiedzieli się co to jest barter, płacidło, kruszce, monety, banknoty czy nowoczesne karty płatnicze.
Uczniowie klas siódmych i ósmych wzięli udział w Wojewódzkim Konkursie “Matematyka bez Pamiętnika”. Etap finałowy odbył się na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu. Finaliści, podobnie jak studenci, uczestniczyli w seminarium naukowo-dydaktycznym. Aula uniwersytecka, wykładowcy… z pewnością uświadomiły uczniom, że warto się uczyć, nie dla ocen, ale dla samego siebie. W dalszej części wydarzenia odbyła się sesja posterowa związana tematycznie z matematyką, przygotowana przez WSE UAM oraz uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 9 w Poznaniu.
Z innym zadaniem zmierzyli się uczniowie klas V, którzy uczestniczyli w matematycznych zmaganiach “Kalkulator”. Nazwa przekorna – ważne były umiejętności rachunkowe piątoklasistów, oczywiście bez użycia kalkulatorów. Uczniowie rozwiązywali zadania, zagadki matematyczne w drużynach, w określonym czasie. Ważne były nie tylko umiejętności i wiadomości, ale także sprawne i zgodne współdziałanie w grupie.
koordynatorzy projektu:
Teresa Błażak, Adriana Błoch Drzewiecka, Magdalena Łuczak, Katarzyna Eichler
Szczególne podziękowania składamy Kierownikowi Katedry dr hab. p. Piotrowi Bartkowiakowi, prof. nadzw. UEP.