Piątek z… historią – edycja II

Kolejna część interdyscyplinarnego projektu realizowanego w naszej szkole drugi rok – „Piątek z literaturą”. Tym razem wyprawa w mroki przeszłości… Marcowy wieczór oświetlony płomykami świec i ogrzany zapałem siódmoklasistów powtarzających sobie wiadomości z historii nie tylko literatury i języka. Rywalizacja podczas realizacji kolejnych zadań, doskonała współpraca w zespole oraz dobra zabawa!

Tajemnica klasztoru

Siódmoklasiści zostali zaproszeni do średniowiecznego klasztoru, by rozwiązać tajemnicę znikania mnichów. Zostali wybrani do klasztornej rady, której zadaniem było odgadnięcie zagadek, mających naprowadzić na właściwy trop. Uczniowie musieli zmierzyć się z trudnymi tłumaczeniami z łaciny, przypomnieć sobie historię konfliktu polsko-krzyżackiego oraz odczytać pamiętnik jednego z mnichów. Dodatkową trudnością był fakt, że zamknięci zostali w klasztornej komnacie i mieli do dyspozycji zaledwie kilka świec. Wszystkie grupy poradziły sobie z zadaniami, chociaż dla niektórych łacina okazała się nie lada wyzwaniem.

W średniowiecznym skryptorium

Po zaprojektowaniu herbu zespołu, siódmoklasiści niczym średniowieczni skrybowie przepisywali fragment lektury – „Krzyżaków”, ozdabiając inicjał. W tekście powieści historycznej poszukiwali również archaizmów. Rozszyfrowując podpisy pod zdjęciami przedstawiającymi najstarsze zabytki literatury polskiej, poznali ich tytuły. Ostatnim zadaniem było złożenie bitwy z kawałków – puzzli przedstawiających obraz Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”.

Rycerze i ich damy

Członkowie grup zapoznali się z prezentacją o rycerzach i ich damach serc w powieściach Henryka Sienkiewicza. Odgadywali i podpisywali zdjęcia ich aktorskich odpowiedników w ekranizacjach tych utworów. Wybierali trzy monety z wizerunkami polskich królów i wyszukiwali informacji o nich w książce „Poczet królów i książąt polskich”. Układali krzyżówkę dotyczącą treści „Krzyżaków”.

Średniowieczny couture

Po krótkim wprowadzeniu dotyczącym historii średniowiecznego stroju, uczestnicy zabawy mieli za zadanie poszukać ukrytych strojów z epoki, przebrać się w nie i zapozować na „ściance” z makietą zamku.

Historie niezwykłych naukowców

Jak splotły się osiągnięcia Galileusza, Torricellego, Keplera i Newtona? Czterech wielkich uczonych, którzy przyczynili się do rozwoju nauki, opisanych w krótkich notatkach. Zadanie polegało na znalezieniu odpowiedzi na trzy zagadki dotyczące tych naukowców i połączeniu ich w prostym arytmetycznym ćwiczeniu.

Historyczna arytmetyka

Uczniowie rozwiązywali zadania, w których należało się wykazać znajomością rzymskiego sposobu zapisywania liczb, kolejności wykonywania działań, obliczeń procentowych, cech podzielności oraz logicznym myśleniem. Wyniki obliczeń były datą ważnego wydarzenia historycznego.

Zespół projektowy w składzie:
Dorota Anders, Hanna Dziubińska-Krause, Iwona Olesik, Teresa Błażak, Urszula Macioszek, Justyna Marciniak, Andrzej Marczak, pomoc Małgorzata Kryńska

piatek_historia1