Ruszyła druga edycja szkolnego projektu „Piątek z…”, który z humanistycznego literacko-filmowego stał się interdyscyplinarnym. Zadania polonistyczne wzbogacone zostały o lingwistyczne, logiczne, matematyczne i plastyczne. Zaprosiliśmy kolejnych siódmoklasistów do wspólnej zabawy w piątkowy wieczór. Punktem wyjścia były powieści detektywistyczne i twórczość królowej kryminału – Agathy Christie. Młodzi śledczy mieli do rozwikłania zagadki w siedmiu punktach kontrolnych.
„Poszukiwania w ciemnościach” – śladem wskazówek
Sześć zagadek, miejsc, wskazówek i ukrytych elementów układanki. Aby je odszukać, grupy musiały przemierzyć całą pogrążoną w mroku szkołę, która wygląda trochę inaczej niż za dnia…
„Tajemnica zaginionej przyjaciółki” – escape room
Tym razem podczas piątkowych zmagań uczniowie, aby wyjść z pokoju, musieli rozwiązać zagadkę zaginionej przyjaciółki. Inspirowane powieściową tetralogią Eleny Ferrante zadania miały pomóc siódmoklasistom w poznaniu tajemnicy Lili. Klimat Neapolu lat 50-tych, zaszyfrowane wiadomości, ukryte wskazówki i wreszcie list… Zabawa była udana, choć tylko nielicznym udało się w wyznaczonym czasie rozwikłać zagadkę.
„Pobawmy się w detektywa” – zagadki, sensacje
W kopertach przedstawiane były pewne sytuacje życiowe, zadaniem uczniów było logicznie pomyśleć i przedstawić właściwe rozwiązanie zagadnienia. Nie wszystkie grupy radziły sobie z właściwym tokiem rozumowania, niektórym osobom trzeba było nakreślić zaistniałą sytuację. Padały różne przedziwne odpowiedzi, było dużo śmiechu, dobra zabawa.
„The Detective Challenge” – detektywistyczne łamigłówki po angielsku
Zagadki detektywistyczne w języku angielskim. Zabawa polegała na rozwikłaniu zagadek kryminalnych poprzez uważną analizę opisanego zdarzenia lub zawartych w opisie wskazówek. Skąd się wzięło zatrute jabłko w szkolnej stołówce i nieboszczyk w pokoju nauczycielskim?
„W służbie Jej Królewskiej Mości” – na tropie szajki przemytników dzieł sztuki
Agenci Scotland Yardu odzyskali skradzione przez szajkę przemytników dzieł sztuki obrazy. Uczniowie mieli usprawnić przekazanie odzyskanych dzieł instytucjom, z których je skradziono. Zadanie polegało na odpowiednim połączeniu wybranych obrazów z ich twórcami, a następnie odnalezieniu nazwy muzeum lub galerii, z których dzieło zostało skradzione. Wszystkie obrazy wykorzystane w zadaniu uczniowie poznali w trakcie lekcji plastyki.
„Rozszyfruj kryminalną zagadkę” – tajemnica ukryta w cyfrach i słowach
Zadaniem uczniów było rozszyfrowanie hasła zakodowanego szyfrem Cezara. Kluczem do tego znanego szyfru jest liczba. Aby ją pozyskać, uczestnicy musieli rozwiązać zagadkę liczbową. Pomocą w rozszyfrowywaniu tajemniczego napisu było koło szyfrowe złożone z dwóch kół z zapisanym alfabetem łacińskim. Koło można było poprawnie ustawić tylko znając klucz liczbowy.
Zadanie cieszyło się wśród uczniów dużym zainteresowaniem. Uczniowie chętnie rozwiązywali zagadkę, przy okazji poznając sentencje w językach obcych, które stanowiły rozwiązanie kryminalnej zagadki.
„Najsłynniejsi detektywi i autorzy kryminałów” – sekrety literatury
Uczniowie szukali informacji dotyczących autorów kryminałów w słownikach i encyklopediach. Poznawali ciekawostki biograficzne. Wypisywali cechy detektywa na przykładzie Herkulesa Poirota i Sherlocka Holmesa.
Zespół projektowy: Dorota Anders, Hanna Dziubińska-Krause, Iwona Olesik oraz Teresa Błażak, Urszula Macioszek, Justyna Marciniak, Andrzej Marczak, Maciej Matasek