„Piątek z literaturą” – listopadowy wieczór w szkole dla uczniów klas ósmych – podsumowanie szkolnego projektu humanistycznego. Świetna zabawa, rywalizacja i powtórka przed zbliżającym się egzaminem na koniec szkoły podstawowej.
W programie zadań dla grup znalazło się sześć punktów zaliczeniowych.
„Literacki escape room” – wykonaj zadania, znajdź klucz i uwolnij się z… gabinetu humanistycznego
Sześć zadań ukrytych w skrzynkach z zaszyfrowanym zamknięciem, gdzie kodami były ważne daty z historii literatury czy cytaty z dzieł literackich. Zadania dotyczyły mitologii, baśni, pisarzy i ich powieści. Zwieńczeniem wysiłku umysłowego było odszukanie klucza i wyjście z sali.
„Epicki miszmasz” – z jakiego utworu pochodzi rekwizyt?
Szafa, krokodyl, ziarna gorczycy, maliny, czarna polewka i inne przedmioty należało przyporządkować do lektur i podać ich autora.
„Gramatyka od kuchni” – co łączy jedzenie z analizą zdań złożonych?
Jak utrwalić sobie wiadomości ze składni zdania złożonego? W jaki sposób zapamiętać wskaźniki zespolenia zdań współrzędnie złożonych oraz pytania podrzędnie złożonych? Może w kuchni? Z wykorzystaniem produktów spożywczych takich jak ryż, kasza, mak, makaron powstały ciekawe plansze powtórkowe.
„Kadry z naszych lektur” – zagadki, puzzle
Uczniowie układali puzzle – trzy zdjęcia – kadry z ekranizacji lektur: „Pan Tadeusz”, „Quo vadis” i „Syzyfowe prace”. Określali reżysera, odtwórców głównych ról, wypisywali ciekawostki dotyczące filmów. Układali filmową krzyżówkę z hasłem. Pracowali w grupach, stosując burzę mózgów, wspólnie wykonywali zadania.
„Językowe Stranger things” – zagraj w grę
Językowe Stranger things to gra planszowa inspirowana znanym serialem Netflixa. Uczniowie klas ósmych przy filmowej muzyce i wprowadzającym w klimat serialu oświetleniu musieli wcielić się w Mike’a, Dustina, Lucasa i Jedenastkę, rozwiązać zadania i uwolnić Willa Byersa. Poszukiwania nie były łatwe, należało bowiem wykorzystać swoją wiedzę z zakresu nauki o języku. Kilkuosobowe zespoły walczyły dzielnie, by dotrzeć do mety. Jednym udało się to szybciej, inni musieli się natrudzić. Wszystkim gratulujemy znajomości zarówno gramatyki, jak i filmu!
„Potyczki słowne” – literackie koło fortuny
Zadanie polegało na odgadnięciu jak największej liczby haseł w czasie 20 minut. Uczniowie losowali kategorię hasła pośród takich jak: epoka, pojęcie, gatunek, bohater, utwór literacki. Za prawidłowe odgadnięcie hasła otrzymywali punkty. Należało umiejętnie kręcić kołem, aby nie wylosować „bankrut” i nie stracić wszystkich zdobytych punktów lub wylosować „nagroda”, czyli otrzymać dodatkowe punkty i słodkości.
Nad całością czuwała grupa projektowa w składzie: Dorota Anders, Hanna Dziubińska – Krause, Iwona Olesik, Magdalena Łuczak, Urszula Macioszek, Justyna Marciniak
Wkrótce rozpoczynamy drugą edycję literacko–lingwistycznego projektu dla klas siódmych. Znów będzie się działo!
Hanna Dziubińska-Krause