„Piątek z… romantyzmem” i nie tylko…

Zimny i deszczowy październikowy wieczór w pogrążonej w nastrojowym półmroku szkole dzięki ósmoklasistom zmienił się w czas pełen wrażeń i emocji. „Piątek z romantyzmem i nie tylko…” – to podsumowanie drugiej edycji szkolnego projektu interdyscyplinarnego „Piątek z literaturą”. Tym razem uczniowie zmierzyli się ze specyfiką epoki historyczno-literackiej pierwszej połowy XIX wieku oraz jej kontekstami. Spotkanie stało się okazją do świetnej zabawy, rywalizacji i powtórki przed zbliżającym się egzaminem na koniec szkoły podstawowej.
Uczniowie, dobrani w zespoły, brali udział w grze terenowej, starając się uzyskać jak najlepszy wynik w ośmiu punktach zaliczeniowych. Zadania były podzielone na bloki tematyczne.

„Ciemno wszędzie, głucho wszędzie. Co to będzie? Co to będzie?” – podchody
Aby sprostać temu wyzwaniu, nasi młodzi literaturoznawcy musieli wykazać się umiejętnością kojarzenia, logiki, wiedzą, a także szybkością w podchodach. Zadania dotyczące rodzajów i gatunków literackich oraz miejsc i bohaterów lektur obowiązkowych były ukryte w różnych punktach w szkole i na dziedzińcu. Miejsca nie były przypadkowe – wskazówkami były fragmenty ballad i dramatów Adama Mickiewicza oraz Juliusza Słowackiego i symboliczne przedmioty: fontanna, czyli szkolna namiastka jeziora, znicz, dzbanek pełen malin…

„Szekspirowskie inspiracje, czyli o dramatach romantycznych”
Odkrywanie tekstów i postaci w dramatach romantycznych poprzedziło określenie wpływu renesansowego dramaturga Williama Szekspira na polskich romantyków. Później młodzi badacze pracowali z tekstami: podawali cechy gatunkowe dramatu romantycznego oraz zapisywali tekst ciągły z podziałem na akty, sceny, a także tekst główny i didaskalia. Przedstawiali również swoje wizualizacje bohaterów.

„Romantyczne improwizacje” – sztuka
W ramach obcowania ze sztuką romantyzmu, uczniowie przy dźwiękach muzyki Fryderyka Chopina, wykonywali reprodukcje obrazów malarzy z tejże epoki. Każda z grup miała za zadanie wylosować, a następnie, w technice pastelowej, najwierniej zreprodukować obraz. Pośród losowanych tytułów obrazów znalazły się mroczne pejzaże Caspara D. Friedricha „Opactwo w Dąbrowie”, „Wędrowiec ponad morzem mgły”, „Drzewo kruków”, scena rodzajowa Francisco Goyi „Parasolka” oraz bliski impresjonizmowi pejzaż Wiliama Turnera „Zachód słońca”.

„Mędrca szkiełko i oko” – szyfrogramy i szarady
Echo sporu klasyków z romantykami, oświeceniowe reguły, owe „mędrca szkiełko i oko” zostało zamknięte w zadaniach logicznych. Grupy musiały rozwiązać arytmograf rysunkowy skrywający wydarzenie historyczne, anagram z twórcami epoki, słowną łamigłówkę o gatunkach literackich, sudoku literowe oraz kombinogram zawierający autorów i ich dzieła.

„Śladami polskich wieszczów narodowych” – mapa twórczości
Jakie były emigracyjne losy Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego? Na to pytanie starali się odpowiedzieć uczniowie podążając ich tropem przysłowiowym palcem po mapie. Z wykorzystaniem dostępnych źródeł, atlasów i globusów powstała mapa twórczości romantycznej.

„Z literaturą przez świat” – mapa dzieł
Kolejne geograficzne zadanie pozwoliło uczestnikom wspólnej zabawy wybrać się w literacką podróż po kontynentach. Należało bowiem przyporządkować tytuły utworów światowych klasyków do miejsc ich powstania.

„Epicki miszmasz” – z jakiego utworu pochodzi rekwizyt?
Szafa, krokodyl, ziarna gorczycy, maliny, czarna polewka i inne przedmioty należało przyporządkować do lektur i podać ich autora.

„Gramatyka od kuchni” – co łączy jedzenie z analizą zdań złożonych?
Jak utrwalić sobie wiadomości ze składni zdania złożonego? W jaki sposób zapamiętać wskaźniki zespolenia zdań współrzędnie złożonych oraz pytania podrzędnie złożonych? Może w kuchni? Z wykorzystaniem produktów spożywczych takich jak ryż, kasza, mak, makaron powstały ciekawe plansze powtórkowe.

„Językowe Stranger things” – zagraj w grę
Językowe Stranger things to gra planszowa inspirowana znanym serialem Netflixa. Uczniowie klas ósmych przy filmowej muzyce i wprowadzającym w klimat serialu oświetleniu musieli wcielić się w Mike’a, Dustina, Lucasa i Jedenastkę, rozwiązać zadania i uwolnić Willa Byersa. Poszukiwania nie były łatwe, należało bowiem wykorzystać swoją wiedzę z zakresu nauki o języku. Kilkuosobowe zespoły walczyły dzielnie, by dotrzeć do mety. Jednym udało się to szybciej, inni musieli się natrudzić. Wszystkim gratulujemy znajomości zarówno gramatyki, jak i filmu!

„Potyczki słowne” – literackie koło fortuny
Zadanie polegało na odgadnięciu jak największej liczby haseł w czasie 15 minut. Uczniowie losowali kategorię hasła pośród takich jak: epoka, pojęcie, gatunek, bohater, utwór literacki. Za prawidłowe odgadnięcie hasła otrzymywali punkty. Należało umiejętnie kręcić kołem, aby nie wylosować „bankrut” i nie stracić wszystkich zdobytych punktów lub wylosować „nagroda”, czyli otrzymać dodatkowe punkty i słodkości.

Uczestnikom dziękujemy za wspólną zabawę i ogromne zaangażowanie. Gratulujemy rozległej wiedzy, niezwykłych umiejętności, szczególnie efektywnej współpracy i zdrowej rywalizacji oraz zdolności.

Nad całością czuwała grupa projektowa w składzie: Dorota Anders, Hanna Dziubińska-Krause, Iwona Olesik, Teresa Błażak, Adriana Błoch – Drzewiecka, Anna Budna, Małgorzata Kryńska, Magdalena Łuczak, Urszula Macioszek, Justyna Marciniak.

Wkrótce rozpoczynamy trzecią edycję literacko-lingwistycznego projektu dla klas siódmych. Znów będzie się działo… Zapraszamy do wspólnej zabawy!

Hanna Dziubińska-Krause

IMG_20191004_194138097_HDR