PIĄTEK Z… ROMANTYZMEM

Za nami trzeci „Piątek z… romantyzmem” z serii wieczorów literackich w ramach szkolnego projektu „Piątek z literaturą”. Uczniowie, dobrani w zespoły, brali udział w grze terenowej, starając się uzyskać jak najlepszy wynik na kolejnych stanowiskach.
Tym razem siódmoklasiści zmierzyli się ze specyfiką epoki historyczno-literackiej pierwszej połowy XIX wieku oraz jej kontekstami. Zadania były podzielone na bloki tematyczne:
„Szekspirowskie inspiracje, czyli o dramatach romantycznych”; „Nie całkiem poważnie, czyli o komizmie w romantyzmie”; „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie. Co to będzie? Co to będzie?” – podchody, tworzenie lapbooka; „Romantyczne improwizacje” – sztuka; „Mędrca szkiełko i oko” – szyfrogramy i szarady.
Odkrywanie tekstów i postaci w dramatach romantycznych poprzedziło określenie wpływu renesansowego dramaturga Williama Szekspira na polskich romantyków. Później młodzi badacze pracowali z tekstami: podawali cechy gatunkowe dramatu romantycznego oraz zapisywali tekst ciągły z podziałem na akty, sceny, a także tekst główny i didaskalia. Przedstawiali również swoje wizualizacje bohaterów.
W następnym miejscu zadania i zagadki dotyczyły szeroko pojętego komizmu. Uczniowie mieli do ułożenia puzzle, musieli rozpoznać różne rodzaje komizmu w „Zemście” Aleksandra Fredry, zmierzyć się z takimi formami jak: parodia, trawestacja, ironia, absurd oraz – na koniec – wskazać, na czym polega komizm w scenach filmowych.
Aby sprostać kolejnemu wyzwaniu, nasi początkujący literaturoznawcy musieli zebrać materiały teoretyczne i graficzne dotyczące romantyzmu w Europie oraz polskiej specyfiki epoki, które były ukryte w zakodowanych skrzynkach i rozmieszczone w różnych punktach w szkole i na dziedzińcu. Miejsca nie były przypadkowe – wskazówkami były fragmenty ballad i dramatów Adama Mickiewicza oraz Juliusza Słowackiego i symboliczne przedmioty: fontanna, czyli szkolna namiastka jeziora, znicz, dzbanek pełen malin… Podczas podchodów należało wykazać się umiejętnością kojarzenia, logiki oraz wiedzą. Produktem finalnym zadania był lapbook, czyli „książka na kolanach”. Taką teczkę tematyczną można wykorzystać jako powtórkę materiału. Coś w rodzaju papierowego teatrzyku z interaktywną przestrzenią do zagospodarowania informacjami dotyczącymi chronologii, założeń, gatunków, twórców, ich dzieł i cytatów spisanych na karteczkach, umieszczonych w kieszonkach i książeczkach o różnym kształcie.
Specjalne podziękowania dla poznańskiego escape roomu „Zamknięci w pokoju” za wypożyczenie specjalnych pudełek z zaszyfrowanymi zamkami wykorzystanych do podchodów!
W ramach obcowania ze sztuką romantyzmu, uczniowie przy dźwiękach muzyki Fryderyka Chopina, wykonywali reprodukcje obrazów malarzy z tejże epoki. Każda z grup miała za zadanie wylosować, a następnie, w technice pastelowej, najwierniej zreprodukować obraz. Pośród losowanych tytułów obrazów znalazły się mroczne pejzaże Caspara D. Friedricha „Opactwo w Dąbrowie”, „Wędrowiec ponad morzem mgły”, „Drzewo kruków”, scena rodzajowa Francisco Goyi „Parasolka” oraz bliski impresjonizmowi pejzaż Wiliama Turnera „Zachód słońca”.
Echo sporu klasyków z romantykami, oświeceniowe reguły, owe „mędrca szkiełko i oko” zostało zamknięte w zadaniach logicznych. Grupy musiały rozwiązać arytmograf rysunkowy skrywający wydarzenie historyczne, anagram z twórcami epoki, słowną łamigłówkę o gatunkach literackich, sudoku literowe oraz kombinogram zawierający autorów i ich dzieła.
Uczestnikom dziękujemy za wspólną zabawę i ogromne zaangażowanie. Gratulujemy rozległej wiedzy, niezwykłych umiejętności, szczególnie efektywnej współpracy i zdrowej rywalizacji oraz zdolności.
Kolejny „Piątek z…” niebawem! Do zobaczenia wkrótce!

Dorota Anders, Hanna Dziubińska-Krause, Iwona Olesik, Magdalena Łuczak, Justyna Marciniak oraz Ewa Groszewska, Danuta Żeberek

IMG_0704