Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
I. Podstawa prawna
Szkoła Podstawowa nr1 im W. Bogusławskiego w Suchym Lesie realizuje treści wychowawcze profilaktyczne zgodnie z obowiązującymi podstawami prawnymi zawartymi w takich aktach prawnych jak:
- Konstytucja
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
- Konwencja o Prawach Dziecka
- Ustawy i Rozporządzenia MEN
- Karta Nauczyciela
- Krajowe programy profilaktyki i promocji zdrowia
- Statut Szkoły.
II. Najważniejsze cele wychowania i profilaktyki
-
Szkoła Podstawowa nr1 im W. Bogusławskiego w Suchym Lesie,zgodnie z uznanymi i ustalonymi przez władze państwa dokumentami o prawie pierwszeństwa rodziców w wychowaniu swoich dzieci, a także w oparciu o aktualną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, pragnie pełnić rolę wspomagającą w całym procesie wychowawczym uczęszczających do niej dzieci. Nauczyciele odpowiadają tym samym na oczekiwania rodziców, realizując we współpracy z nimi założenia programu wychowawczo- profilaktycznego.
-
Nasza szkoła stara się być centrum wychowawczym i profilaktycznym, w którego wysiłkach uczestniczą: rodzice, nauczyciele a także rozmaite podmioty, które zgodnie z wolą rodziców rozwijają życie kulturalne, obywatelskie i państwowe.
-
Szkoła realizuje proces kształcenia i wychowania w oparciu o potencjał i możliwości rozwojowe uczniów. Rozpoznaje aktualny poziom rozwoju we wszystkich sferach- fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i duchowej. Ocenia potencjalne możliwości rozwoju uwzględniając zarówno uzdolnienia jak i trudności. Przy wsparciu Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego pomaga swoim uczniom realizować wizje i plany życiowe.
-
Aby zapewnić też prawo do wychowania dzieci zgodnie ze światopoglądem rodziny, szkoła we współpracy z rodzicami, wychowawcami, nauczycielami etyki, katechetami troszczy się o rozwój moralny, zgodnie z obowiązującymi normami funkcjonowania społecznego. Kierując się tymi zasadami, cały wysiłek wychowawczy naszej szkoły, przy współpracy z wymienionymi podmiotami, zmierza do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju osobowego ucznia.
-
Pragniemy w każdym dziecku rozwijać umysł na miarę jego możliwości intelektualnych, zdolności wydawania prawidłowych sądów, wprowadzać w dziedzictwo kultury, uczyć kultury zachowań, umiejętności współżycia w społeczności klasowej, szkolnej, lokalnej i ogólnoludzkiej, kształtować silną wolę, zdrową moralność, umiłowanie dobra i piękna, sprawność fizyczną, zdrowie, a uczestniczącym w katechezie- wiarę i wiedzę o nauce Kościoła.
-
Pragniemy dać naszym uczniom pozytywne i roztropne wychowanie w każdym obszarze życia z uszanowaniem przekonań ludzi o różnym światopoglądzie.
-
Chcemy chronić uczniów przed negatywnym wpływem mediów, szkodzących młodzieży grup i organizacji, przeciwdziałać zachowaniom ryzykownym, nałogom, oraz wszelkim przejawom przestępczości nieletnich.
-
Pragniemy być w naszej szkole animatorami atmosfery szacunku i życzliwości dla każdego człowieka, nigdy jednak obojętności i tolerancji wobec działań moralnie złych. Chcemy w ten sposób pomagać naszym uczniom stawać się ludźmi prawymi, posiadającymi rzetelną wiedzę, przygotowanymi do godnego i mądrego życia, do służby człowiekowi w rodzinie, społeczeństwie i Ojczyźnie.
-
Wychowanie w naszej szkole jest apolityczne, pragniemy jednak wspomagać naszych uczniów w dochodzeniu do własnych poglądów i przekonań politycznych.
III. Sylwetka absolwenta
Mając przed sobą takie cele pragniemy prowadzić wszystkich naszych uczniów ku afirmacji tych wartości humanistycznych, które mają charakter uniwersalny:
-
szacunek dla drugiego człowieka, dla jego inności ale nie tolerancji wobec czynionego przez niego zła
-
szacunek dla kultury i tradycji ojczystych – patriotyzm
-
szacunek dla autorytetów, dla ludzi starszych
-
szacunek dla życia i zdrowia (swojego, innych, przyrody)
-
szacunek dla własności (swojej, cudzej i wspólnej)
-
kultura języka i zachowań
-
wdzięczność
-
pracowitość, sumienność, obowiązkowość
-
prawdomówność
-
umiejętność dzielenia się
-
gotowość niesienia bezinteresownej pomocy
-
wrażliwość na dobro i piękno
-
świadomość wartości powszechnych norm etycznych
IV. Treści wychowawcze
-
Prawda, dobroć i piękno jako wartości w otaczającym świecie.
-
Koleżeństwo, przyjaźń, miłość- ich funkcje i rodzaje
-
Wartość rodziny w życiu osobistym człowieka
-
Patriotyzm i szacunek dla innych narodów
-
Rozwijanie:
-
wrażliwości estetycznej
-
indywidualnych zdolności twórczych
-
pozytywnego patrzenia na świat i siebie
-
tolerancji dla różnych ras i kultur
-
szacunku dla pracy innych i swojej
-
motywacji do poszukiwania własnych wzorów
-
-
Pobudzanie:
-
ciekawości poznawczej
-
otwartości wobec innych
-
działania w różnych sytuacjach
-
formułowania samodzielnych wniosków i sądów
-
-
Umacnianie:
-
wiary we własne siły
-
poczucia związku z domem rodzinnym, wspólnotą klasową kulturą.
-
poczucia odpowiedzialności za treść, formę i estetykę wypowiedzi..
-
Kształtowanie:
-
empatii
-
asertywności
-
samooceny
-
pracy zespołowej
-
nawyków, np. obowiązkowości, systematyczności
-
zainteresowań intelektualnych i kulturalnych
-
-
Kształtowanie i umacnianie szacunku dla dorobku minionych pokoleń.
-
Budowanie poczucia więzi ze społecznością lokalną (klasą, szkołą, miejscem zamieszkania, regionu) chęcią aktywnego uczestnictwa w jej życiu.
-
Dobrze pojęty patriotyzm lokalny-duma z dorobku swojego regionu.
-
Świadomość własnych praw i przeświadczenie, że ich realizacja nie może kolidować z prawami innych ludzi.
-
Pracowitość oraz samodzielne podejmowanie zadań odpowiednich do wieku uczniów.
-
Dociekliwość i wnikliwość w ustaleniach prawdy historycznej.
-
Samodzielność w pracy w stopniu odpowiednim do wieku.
V. Sposoby i formy zajęć przeciwstawiających się złu, zagrożeniom i patologii. Pomoc wychowawcza dla uczniów, którzy znaleźli się w sytuacji zagrożenia.
Podstawowym celem szkoły w tym zakresie powinno być dążenie do zagwarantowania dzieciom poczucia bezpieczeństwa, które jest pierwotną ludzką potrzebą.
1. Szkoła wychowuje w poszanowaniu zdrowia i życia własnego i innych
-
zdrowie fizyczne to:
-
życie bez nałogów (prewencyjna akcja informacyjna)
-
dbałość o higienę, racjonalne odżywianie- informacja i aktywne działanie pedagoga, psychologa, szkolnej pielęgniarki i wychowawcy w przypadku między innymi zaniedbań ze strony środowiska rodzinnego, omawianie problemów w odżywianiu, oraz ryzyka związanego z nieprawidłowymi zachowaniami w obszarze dieta-zdrowie.
-
bezpieczne zachowywanie się w przypadkach konfliktów (niedopuszczanie do bójek i innych aktów przemocy w ramach stałego nadzoru wychowawczego na lekcjach i w czasie przerw)
-
bezpieczne zachowywanie się w szkole i w drodze do szkoły w oparciu o przepisy BHP
-
-
zdrowie psychiczne to:
-
walka ze stresem i nabywanie umiejętności radzenia sobie w przypadkach szczególnie trudnych, przy wsparciu sytuacjach kryzysowych np. kryzysu rodziny – rozwód, czy traumy związanej z chorobą a także śmiercią bliskiej osoby (organizowanie spotkań terapeutycznych warsztatów we współpracy psychologa i pedagoga szkolnego z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną)
-
walka z alienacją społeczną – nauka współpracy i pracy grupy jaką jest klasa i aranżowanie przez nauczyciela różnych form pomocy uczniowskiej
-
walka z frustracją i agresją – nauka krytyki zachowania a nie krytyki człowieka, praca warsztatowa nad agresywnym zachowaniem
-
konsekwentne przeciwdziałanie destrukcyjnym działaniom nieformalnych grup społecznych oraz jednostek mających wpływ na podporządkowujące się im osoby – prowadzenie rozmów i zajęć mających negatywny wpływ na podporządkowujące się im osoby – prowadzenie rozmów i zajęć mających na celu zwiększenie poczucia własnej wartości, umiejętności odmawiania zachowań niezgodnych z przyjętymi normami, nauka zachowań asertywnych, nauka rozpoznawania negatywnej manipulacji
-
rozwijanie uczuciowości i wrażliwości na problemy innych ludzi oraz szerzej pojętego otoczenia
-
2. Szkoła prowadzi zajęcia indywidualne i grupowe w obszarze terapii, profilaktyki, wsparcia rozwoju i doradztwa zawodowego
-
w placówce działa zespół specjalistów- psycholog, pedagog, terapeuta uzależnień, doradca zawodowy, logopeda, specjaliści terapii pedagogicznej, socjoterapeuci, oligofrenopedagodzy, promotor zdrowia, pielęgniarka. Zespół ten w oparciu o kwalifikacje realizuje zadania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, promocji zdrowia i profilaktyki
-
szkoła dysponuje wyspecjalizowaną, wielokierunkowo wykształconą kadrą pedagogiczną. Nauczyciele realizują swoje zadania z uwzględnieniem mocnych i słabych stron ucznia, organizując pomoc dydaktyczną i wychowawczą dla uczniów z trudnościami oraz organizując działania dla wsparcia uczniów zdolnych
-
placówka realizuje zadania w oparciu o szczegółowe plany pracy psychologa i pedagoga, WSDZ, Zespołu ds. Opiekuńczo Wychowawczych i Przedmiotów Kreatywnych, które stanowią załączniki do Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
-
placówka przeprowadza semestralne ewaluacje efektywności działań.
3. Szkoła uczy szacunku do autorytetów i współtworzy system wartości młodego człowieka
-
przedstawianie przez nauczycieli, w ramach programu nauczania, przykładów postaci z historii, wiedzy współczesnej i realnego otoczenia, które mogą być wzorami do naśladowania ze względu na przyjęte przez nich wartości i normy moralne
-
prowokowanie uczniów do krytyki omawianych na lekcjach przykładów postaci będących wzorcami negatywnymi, stosującymi manipulacje dla osiągania własnych korzyści (przywódcy organizacji nacjonalistycznych, sekt, organizacji mafijnych itd.)
4. Szkoła wychowuje w poszanowaniu prawa własności oraz pracy własnej i innych
-
przeciwstawianie się aktom wandalizmu oraz kształcenie u młodzieży nawyku dbania o własność swoją, cudzą i wspólną
-
prowadzenie przez nauczycieli, pedagoga, psychologa prewencyjnych działań o charakterze pouczeń dotyczących konsekwencji prawnych kradzieży i wymuszeń wśród młodzieży
-
aktywne uczestnictwo uczniów w pracach społecznych na rzecz szkoły i gminy tzn. pracach porządkowych oraz innych poprawiających estetykę otoczenia.
5. Dbałość o miejsca historyczne regionu
-
miejsce urodzenia patrona szkoły Wojciecha Bogusławskiego
-
uczestnictwo nauczycieli i uczniów w dniu 1 września w uroczystościach związanych z dniem Pamięci w Łagiewnikach.
VI. Analiza społeczności lokalnej i korzystanie z zasobów gminy Suchy Las
Suchy Las dysponuje atrakcyjną bazą kulturalno-oświatową i sportową, z której mogą czerpać uczniowie, aby w pełni wykorzystać swój potencjał rozwojowy. Władze lokalne wspierają Szkołę w różnych akcjach, finansują inwestycje jak również motywują uczniów zdolnych i aktywnych przez fundowane nagrody czy poprzez stypendia uczniowskie.
Szkoła współpracuje z takimi instytucjami jak hala GOS, pływalnia Octopus, korzysta z wielu boisk sportowych a także wspiera się ofertą Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej. Uczniowie oprócz oferty szkolnej mają możliwość uczestniczenia w zajęciach kilku szkół językowych, klubów zainteresowań. Również bliskość Poznania umożliwia nauczycielom w szerokim zakresie korzystania z ofert miejskich dla dzieci i młodzieży (teatry, muzea, kina).
VII. Aktywność pozalekcyjna
-
Szkoła kładzie szczególny nacisk na ożywienie życia sportowo-rekreacyjnego szkoły; tym samym wykształcenie u uczniów aktywnej dbałości o zdrowie oraz nabycie umiejętności samodzielnej organizacji czynnego wypoczynku dla siebie i najbliższego otoczenia w dorosłym życiu.
-
Szkoła zachęca uczniów do działań prospołecznych, kształtując postawę wrażliwości i tolerancji m. in. poprzez działania Wolontariatu i udziału w akcjach charytatywnych.
-
Zachęca się uczniów do podejmowania twórczych inicjatyw, zgodnych z duchem szkoły, które rozwijają osobiste uzdolnienia i zainteresowania oraz formują przyszłych liderów, zaangażowanych w różnych dziedzinach życia społecznego.
-
Wszystkie formy aktywności pozalekcyjnej, realizowane na terenie szkoły, są podporządkowane potrzebom i zainteresowaniom uczniów i wymagają aprobaty dyrektora.
-
Dyrektor powołuje spośród nauczycieli opiekuna, który przedkłada do zatwierdzenia skład zespołu, cel, program i zadania, jakie zamierza realizować.
Ustalenia końcowe
Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy Szkoły.
Dyrektor Szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
Za realizację Programów Wychowawczo-Profilaktycznych klas odpowiedzialni są ich wychowawcy. Programy szczegółowe uwzględniają wiek uczniów, specyfikę zespołów klasowych a tym samym dostosowują treści i zadania do profilu socjologicznego klasy.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 1 w Suchym Lesie podlega monitorowaniu i ewaluacji.
Ewaluację wyników należy przeprowadzić pod koniec roku szkolnego i opracować wnioski do pracy na następny rok szkolny.
Narzędzia ewaluacji:
-
Sprawozdania wychowawców z realizacji Programów Wychowawczo-Profilaktycznych klas;
-
Analiza trudności wychowawczych, problemów szkolno-środowiskowych i profilaktycznych przeprowadzona przez Pedagoga i Psychologa szkolnego, na podstawie danych zebranych od nauczycieli, wychowawców klas, rodziców i uczniów.
-
Analiza dokumentów (szkolnych, medycznych, prawnych)
-
Obserwacje (ucznia i zespołu klasowego)
-
Wywiady, konsultacje z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej nr 1 im. Wojciecha Bogusławskiego w Suchym Lesie
przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu ……………………………………………………
przyjęto uchwałą Rady Rodziców w dniu …………………………………………………………..